TALLERS DE PREVENCIÓ DE CONDUCTES DE RISC SEXUAL A 2N D'ESO
A l’adolescència
els nois i
les noies estan sotmesos a molts de canvis, tant a nivell físic com
emocional. I
apareixen els dubtes sobre tot allò que estava clar. Ni el pare ni
la mare són tan especials com els veiem de menuts, ni els professors
ho saben tot, ni tinc clar qui soc. Això sí, els amics ho són tot.
També és en
l’adolescència quan els nois i les noies solen iniciar les seues
relacions sentimentals. L’enamorament provoca relacions romàntiques
que porten a sentiments i situacions extremes, amb daltabaixos que
també provoquen ruptures. Els joves hi busquen l’experimentació
afectiva i sexual i és per això que els hem de donar tota la
informació i els recursos per gaudir de les relacions sense riscos.
Segons l’Informe
de Joventut a Espanya 2012 de l’institut de la Joventut
“iNJUVE”1,
l’edat mitjana de la primera relació sexual se situa al voltant
dels 17 anys i no és significativament diferent entre nois i noies.
Del grup d’edat de 15-19 anys, el 51,7% afirma haver tingut
relacions sexuals completes (amb penetració). Quant a la utilització
de mètodes anticonceptius, un 17,3% afirma no haver-los utilitzat en
la darrera relació. Això vol dir que hi ha un grup significatiu de
joves que mantenen pràctiques de risc evidents en les seues
relacions sexuals.
Segons un altre estudi
de l’Hospital Sant Joan de Deu2,
el
percentatge de dones que han tingut la seva primera relació sexual
completa abans dels 16 anys s'ha multiplicat per 12.
El
nombre de relacions sexuals per mes entre els 15 i els 19 anys és de
9 vegades en el cas de les dones i de 8 vegades en els homes. L'edat
de la primera relació sexual s'ha avançat i en un 16% de la
població juvenil es produeix abans dels 16 anys. Un 29% dels joves
afirmen que han tingut relacions sexuals pressionats pel seu entorn i
un 33% reconeixen que han anat massa de pressa en la seva sexualitat.
Quant
a la informació sobre els anticonceptius, segons un estudi de
l’empresa Bayer3,
A pesar que és considerada com una generació informada, encara el
13,6% de les noies “millenials” creuen que no poden quedar-se
embarassades durant la regla (el percentatge augmenta entre les noies
d’entre 18 i 21 anys). El 6,2 % creuen que les dutxes vaginals
després del sexe prevenen el risc d’embaràs, i el 3,3 % creuen
que la “marxa enrere” és un mètode anticonceptiu eficaç.
L’educació sexual
va ser l’assignatura pendent durant molts anys en el món de
l’educació i durant un
temps es
va aconseguir introduir-la, encara que de manera molt subtil, en els
currículums de l’ESO. Avui en dia, amb la quantitat d’informació
a la que poden accedir els jóvens, es podria pensar que en tenen un
coneixement més elevat que en èpoques anteriors i, encara que és
cert que la informació és més accessible, cada dia constatem que
no sempre la saben fer servir.
Des de fa molts de
cursos a l’Institut
Sòl-de-Riu hem intentar contribuir a compensar algunes de les
mancances que el currículum ordinari té en temes de sexualitat amb
activitats adreçades als diferents nivells d’ESO, i centrades
sobretot als cursos superiors - 3r
i 4t
d’ESO-. Però la realitat en la que ens trobem immersos ens ha fet
replantejar l’orientació d’aquestes activitats i, amb
coordinació
amb el Punt Juvenil d’Alcanar i l’Oficina Jove del Montsià, hem
programat uns Tallers de Sexualitat per a portar a terme amb
l’alumnat de 2n d’ESO.
El passat dia 31 de
gener les tres classes de 2n d’ESO han participat d’una sessió
d’una hora i mitja per a cada grup amb la presència Gerard Vergés,
de l’associació PDS –Promoció i Desenvolupament social- de i
Maribel Prades, la Tècnica de Salut de l’Oficina Jove del Consell
Comarcal del Montsià.
(Fotografia d'Aina Esteller, del Punt Juvenil d'Alcanar)
Apart de diferents
activitats de preguntes i respostes es
van treballar
els
continguts dels
plafons de l’exposició Sex
o no Sex 2. Es
va tractar en profunditat el tema dels riscos en les relacions
sexuals, tant quant a les malalties de transmissió sexual com
l’embaràs no desitjat. Un
dels aspectes que també es va abordar va ser el de l'orientació i la
identitat sexual.
Es va donar molta importància a la part emocional de les relacions.
Un dels missatges que se’ls va intentar fer arribar és la
necessitat de cuidar les relacions a partir dels respecte a l’altra
persona i, sobre tot, el respecte a sí mateix.4
Esperem poder
continuar gaudint d’experiències d’aquest tipus en els propers
cursos, tant els tallers a 2n
d’ESO, com altres activitats que ja es venen fent com la paradeta
del dia de la SIDA del Punt Juvenil d’Alcanar, o altres activitats
adreçades a cursos superiors. Es pot pensar que la incidència d’un
taller d’una hora i mitja sobre el problema que es planteja és
mínima. Tanmateix, no ens podem quedar amb els braços creuats i
només que a algun/a alumne/a li hage servit per evitar alguna
situació de risc, haurà valgut la pena.
2
“L'adolescent
i el seu entorn al segle XXi. instantània d’una dècada” de
l'Observatori de Salut de la infància i l'Adolescència de
l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona
3
Bayer
Healthcare. “Mitos y realidades sobre sexualidad y anticoncepción
en las millennial españolas”. Realitzat entre juliol i agost de
2015.
4
En podeu llegir més informació a l’entrada que ha publicat
l’Oficina Jove del Montsià:
http://www.oficinajove.cat/ca/noticies/tallers-psicoeducatius-de-prevencio-de-conductes-de-risc-sexual
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada