TALLERS DE PREVENCIÓ DE CONDUCTES DE RISC SEXUAL A 2N D'ESO

A l’adolescència els nois i les noies estan sotmesos a molts de canvis, tant a nivell físic com emocional. I apareixen els dubtes sobre tot allò que estava clar. Ni el pare ni la mare són tan especials com els veiem de menuts, ni els professors ho saben tot, ni tinc clar qui soc. Això sí, els amics ho són tot.

També és en l’adolescència quan els nois i les noies solen iniciar les seues relacions sentimentals. L’enamorament provoca relacions romàntiques que porten a sentiments i situacions extremes, amb daltabaixos que també provoquen ruptures. Els joves hi busquen l’experimentació afectiva i sexual i és per això que els hem de donar tota la informació i els recursos per gaudir de les relacions sense riscos.

Segons l’Informe de Joventut a Espanya 2012 de l’institut de la Joventut “iNJUVE”1, l’edat mitjana de la primera relació sexual se situa al voltant dels 17 anys i no és significativament diferent entre nois i noies. Del grup d’edat de 15-19 anys, el 51,7% afirma haver tingut relacions sexuals completes (amb penetració). Quant a la utilització de mètodes anticonceptius, un 17,3% afirma no haver-los utilitzat en la darrera relació. Això vol dir que hi ha un grup significatiu de joves que mantenen pràctiques de risc evidents en les seues relacions sexuals.

Segons un altre estudi de l’Hospital Sant Joan de Deu2, el percentatge de dones que han tingut la seva primera relació sexual completa abans dels 16 anys s'ha multiplicat per 12. El nombre de relacions sexuals per mes entre els 15 i els 19 anys és de 9 vegades en el cas de les dones i de 8 vegades en els homes. L'edat de la primera relació sexual s'ha avançat i en un 16% de la població juvenil es produeix abans dels 16 anys. Un 29% dels joves afirmen que han tingut relacions sexuals pressionats pel seu entorn i un 33% reconeixen que han anat massa de pressa en la seva sexualitat.
Quant a la informació sobre els anticonceptius, segons un estudi de l’empresa Bayer3, A pesar que és considerada com una generació informada, encara el 13,6% de les noies “millenials” creuen que no poden quedar-se embarassades durant la regla (el percentatge augmenta entre les noies d’entre 18 i 21 anys). El 6,2 % creuen que les dutxes vaginals després del sexe prevenen el risc d’embaràs, i el 3,3 % creuen que la “marxa enrere” és un mètode anticonceptiu eficaç.

L’educació sexual va ser l’assignatura pendent durant molts anys en el món de l’educació i durant un temps es va aconseguir introduir-la, encara que de manera molt subtil, en els currículums de l’ESO. Avui en dia, amb la quantitat d’informació a la que poden accedir els jóvens, es podria pensar que en tenen un coneixement més elevat que en èpoques anteriors i, encara que és cert que la informació és més accessible, cada dia constatem que no sempre la saben fer servir.

Des de fa molts de cursos a l’Institut Sòl-de-Riu hem intentar contribuir a compensar algunes de les mancances que el currículum ordinari té en temes de sexualitat amb activitats adreçades als diferents nivells d’ESO, i centrades sobretot als cursos superiors - 3r i 4t d’ESO-. Però la realitat en la que ens trobem immersos ens ha fet replantejar l’orientació d’aquestes activitats i, amb coordinació amb el Punt Juvenil d’Alcanar i l’Oficina Jove del Montsià, hem programat uns Tallers de Sexualitat per a portar a terme amb l’alumnat de 2n d’ESO.

El passat dia 31 de gener les tres classes de 2n d’ESO han participat d’una sessió d’una hora i mitja per a cada grup amb la presència Gerard Vergés, de l’associació PDS –Promoció i Desenvolupament social- de i Maribel Prades, la Tècnica de Salut de l’Oficina Jove del Consell Comarcal del Montsià.

(Fotografia d'Aina Esteller, del Punt Juvenil d'Alcanar)

Apart de diferents activitats de preguntes i respostes es van treballar els continguts dels plafons de l’exposició Sex o no Sex 2. Es va tractar en profunditat el tema dels riscos en les relacions sexuals, tant quant a les malalties de transmissió sexual com l’embaràs no desitjat. Un dels aspectes que també es va abordar va ser el de l'orientació i la identitat sexual. Es va donar molta importància a la part emocional de les relacions. Un dels missatges que se’ls va intentar fer arribar és la necessitat de cuidar les relacions a partir dels respecte a l’altra persona i, sobre tot, el respecte a sí mateix.4

Esperem poder continuar gaudint d’experiències d’aquest tipus en els propers cursos, tant els tallers a 2n d’ESO, com altres activitats que ja es venen fent com la paradeta del dia de la SIDA del Punt Juvenil d’Alcanar, o altres activitats adreçades a cursos superiors. Es pot pensar que la incidència d’un taller d’una hora i mitja sobre el problema que es planteja és mínima. Tanmateix, no ens podem quedar amb els braços creuats i només que a algun/a alumne/a li hage servit per evitar alguna situació de risc, haurà valgut la pena.














2 “L'adolescent i el seu entorn al segle XXi. instantània d’una dècada” de l'Observatori de Salut de la infància i l'Adolescència de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona
3 Bayer Healthcare. “Mitos y realidades sobre sexualidad y anticoncepción en las millennial españolas”. Realitzat entre juliol i agost de 2015.
4 En podeu llegir més informació a l’entrada que ha publicat l’Oficina Jove del Montsià: http://www.oficinajove.cat/ca/noticies/tallers-psicoeducatius-de-prevencio-de-conductes-de-risc-sexual

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

DISSECCIÓ DE RONYONS DE CORDER A 3R D'ESO

CURS 2022/2023

Fira de Ciències Maig 2023