PROJECTE ESCOLES BLAVES: L'INSTITUT SÒL-DE-RIU COMENÇA LES ACTIVITATS

Com ja vam explicar a la revista del curs passat, l’Institut Sòl-de-Riu ha entrat a formar part del projecte Escoles Blaves, l’objectiu del qual es apropar el mar als centres d’Ensenyament  (http://www.escolesblaves.cat/).  Dins del projecte participem 8 centres de Secundària de les Terres de l’Ebre i, tot i que la proposta a natros ens va arribar massa tard com per a participar en les activitats de formació portades a terme durant el curs 2016/2017, ens hi vam adherir entusiasmats en veure la proposta que ens oferien d’assessorament presencial  i en la distància mitjançant una Auxiliar de Ciències durant la durada del projecte. Aquesta auxiliar ha creat, a demanda del professorat del nostre institut, una sèrie de recursos didàctics per implementar a les classes o sortides. Són materials relacionats en activitats l’objectiu principal dels quals és fer èmfasi en les novetats en investigació marina per lligar els continguts amb l’actualitat investigadora. A més la seva funció també és la d’oferir-nos  un suport en la part pràctica ajudant-nos a dissenyar experiments i pràctiques per a l’aula i fora d’ella.
Per una altra banda, a més del material específic per a cada centre, crearan una Maleta de la Mar com a recurs per a cada centre participant, que consisteix en un kit bàsic de materials útils per a incorporar el medi marí a l’aula. Es tracta de proporcionar material que habitualment no hi ha disponible en els instituts i que són utilitzats en la investigació de les ciències de la mar: p.e. mostres d’organismes -principalment invertebrats-, preparacions de plàncton i sorres de diversa granulometria i origen, un ictiòmetre, disc de Secchi, xarxa de plàncton …
Al maig del 2017, en la primera trobada que vam mantenir el professorat del Departament amb els responsables del projecte de l’empresa Plàncton, ens van presentar les seves propostes, els vam explicar les nostres inquietuds i ja es van acordar algunes activitats, tot i que donades les alçades del curs, es va considerar que per a la concreció de la major part d’elles seria millor una altra trobada al setembre, una vegada iniciat el nou curs.


Tot i així, les activitats van començar al juny  amb l’assessorament per als Treballs de Recerca que va dirigir la Cienciòloga del mar, Maria Toldrà, que és la nostra Auxiliar de Ciències, en una sessió amb l’alumnat de 1r de Batxillerat A. Arrel de la xerrada, dues de les nostres alumnes van triar portar a terme una recerca relacionada amb els temes que se’ls va proposar, i basar el seu treball en aquesta recerca: Tere  Moreno, sobre sobre els plàstics que envaeixen les nostres platges i Ariadna Teruel, sobre la reproducció de l’Artemia salina, un petit crustaci amb un ràpid cicle vital que permet fer un estudi de les condicions més favorables per al seu conreu.



Per al present curs, en les reunions i contactes que hem mantingut fins ara, hem acordat portar a terme:
  • Una sortida amb l’alumnat de 4t d’ESO de Biologia i Geologia fins a la platja de Sòl-de-Riu per estudiar in situ les característiques biològiques, geològiques, físiques i químiques d’aquesta platja que ens representa tant per al dia 11 d'octubre.
  • Una pràctica de laboratori per a 1r de Batxillerat  per a estudiar el cicle vital del crustaci Artemia Salina.
  • Una pràctica per a cadascun dels grups de desdoblament de 1r d’ESO  (6 hores) sobre la biodiversitat existent en el rebuig de l’activitat pesquera.
  • Una pràctica per a casascun dels grups de desdoblament de 3r d’ESO (6 hores) sobre la planta posidònia, el seu hàbitat í les seves característiques.

I en principi, això és tot, ja que el projecte, tot i que va començar al maig, només dura 6 mesos, i per tant, acaba al novembre.
No us pergueu les entrades que explicaran el desenvolupament d’aquestes activitats en aquest mateix bloc, i on podreu veure les fotografies que mostraran com estem treballant.

Comentaris